2020. szeptember 24., csütörtök 12:15 |
Nőtt az elektronikus fizetés, csökken a készpénzhasználat - a Covid is hatással van a fizetési szokásainkra |
|
Budapest, 2020. szeptember 24., csütörtök (OTS) - Tízből négy ember változtatott fizetési szokásain a koronavírus hatására - derül ki a GKI Digital Digitális Pénzügyi Körkép 2020 című kutatásából. A tanulmány szerint mostanra csaknem egymillióra nőtt a digitálisan érett, az innovatív pénzügyi megoldásokra nyitottak köre az országban, például alig több mint egy év alatt 250 ezer ember kezdett Revolutot használni. |
Az elektronikus fizetés terjedésében kiemelt szerepe van az online
kiskereskedelemnek. Az e-kereskedők üzleti érdeke a kártyás
vásárlások népszerűsítése, a kormány döntése értelmében pedig 2021.
január 1-jétől kötelező lesz minden online kassza mellett
biztosítani az elektronikus fizetés lehetőségét. A szabályozás
következményeként országszerte újabb 60 ezer helyen lehet majd
elektronikusan is fizetni.
A járvány sebességváltásra késztette az e-kereskedelmet, és a
szektor úgy tűnik élni tudott a lehetőséggel: az e-kereskedők rekord
erős második negyedévet zártak, a bővülés mértéke 47%-os volt 2019
azonos időszakához mérve. Ezzel párhuzamosan jelentősen nőtt az
online bankkártyás fizetések száma és értéke is. Az MNB statisztikái
szerint tranzakciószám tekintetében 43, az értékben pedig közel 50
százalékos volt a bővülés 2019 második negyedévéhez képest. Emellett
fontos változás, hogy a vásárlók minden eddiginél nyitottabbá váltak
a rendelések előzetes online fizetésére, ami hosszabb távon véget
vethet az utánvét-orientált piacnak - fogalmazott Madar Norbert, a
GKI Digital vezető tanácsadója.
A vírus hatása a csomagátvételek kapcsán is tetten érhető: A
megnövekedett rendelésszám mellett az átvételi preferenciák is
eltolódtak 2019 hasonló időszakához képest: kevesebb rendelést
kértek a vásárlók bolti átvétellel, ugyanakkor jelentősen megugrott
a házhoz szállítással vagy csomagautomatába kért csomagok aránya.
A csomagautomaták által nyújtott érintés- és érintkezésmentes
csomagátvételi lehetőségnek is köszönhető, hogy a GKI Digital adatai
szerint 2020 második negyedévében, a járvány első hullámának idején
a csomagautomatás átvételi módnak volt a legjobb ügyfélelégedettségi
mutatója. Az összes többi kézbesítési és átvételi módot figyelembe
véve az automaták 4,46-os osztályzatot kaptak 1-5 skálán.
A kutatásban részvevő szakmai partner, az ország legnagyobb
csomagautomata-hálózatát üzemeltető Foxpost vezetője szerint ehhez a
magas ügyfél-elégedettséghez hozzájárul a Foxpost automaták által
nyújtott gyors és intuitív csomagátvételi folyamat is, amit tovább
gyorsít, hogy egyre több fizetési tranzakció történik előzetesen, az
online térben. Bengyel Ádám vezérigazgató hangsúlyozta, hogy ezt a
trendet a járvány is erősítette. Ügyfélkörükben 2019-ről 2020-ra
50-ről 44%-ra, majd a pandémia kitörése után 38%-ra csökkent az
utánvétes vásárlások aránya.
A járvány egyébként a csomagkézbesítéssel foglalkozó szolgáltatók
stratégiai terveit is markánsan befolyásolta. A Foxpost korábbi
hálózatfejlesztése során az volt a legfőbb üzleti szempont, hogy a
legrugalmasabb és legegyszerűbb szolgáltatást nyújtsák, de idén a
biztonságra helyezték a hangsúlyt, így 2020-ban kültéri automatákkal
bővítik a hálózatukat - fogalmazott Bengyel Ádám vezérigazgató.
A Digitális Pénzügyi Körkép 2020 adatai szerint ma Magyarországon
3,35 millió online vásárló van, közülük, 1,34 millióan csak alap
szinten értenek a pénzügyekhez, így körükben majdnem minden második
vásárló a készpénzes fizetést részesíti előnyben, azonban a pénzügyi
szempontból digitálisan érett vásárlók mintegy 800 ezres táborában a
készpénzes fizetés támogatottsága már csupán alig 3%.
-------------------------------------------------------------------
Az OTS internetes oldalán található hírek, közlemények, fotók
a forrásmegjelöléssel (OTS) szabadon és korlátozás nélkül
felhasználhatók. Továbbközlés esetén a közzétevő köteles az átvett
anyagot tartalmának torzítása nélkül, félreérthetőséget,
rosszindulatú következtetéseket kizáró, az eredeti
szövegkörnyezetnek megfelelő módon feldolgozni és megjelentetni.
Az OTS hírek nem képezik az MTI hírkiadás részét, az MTI
által szó szerint továbbított tartalomért minden esetben a beadó a
felelős. © Copyright MTI nonprofit Zrt.
Az OTS szolgáltatással kapcsolatban további információt a
(06-1) 441-9050 telefonszámon vagy a ots@mti.hu elektronikus
levelező címen kaphat.
|
|
|
|
|
|
|
Forrás: OTS Üzleti Sajtószolgálat
MTI © Minden jog fenntartva.
|